Kako bi beogradski metro mogao da utiče na cenu nekretnina?
Beograd – Francuska kompanija Egis završila je generalni projekat i prethodnu studiju opravdanosti za metro linije 1 i 2 u srpskoj prestonici, a gradska Komisija za sprovođenje izgradnje metroa prihvatila je i finalni izveštaj u vezi sa projektom. Kako bi veliki projekat izgradnje metroa u Beogradu mogao da utiče na cenu nepokretnosti u prestonici?
Kako prenosi portal „Ekapija”, Egis je uradio studiju tražnje transportnih zahteva, predlog urbane integracije metroa i povezivanja sa drugim vidovima gradskog, prigradskog i međugradskog saobraćaja (voz, BG voz, tramvaj, autobus, trolejbus) na osnovu Smart plana iz 2016. godine i dodatnih informacija od javnih komunalnih preduzeća.
Prema informacijama koje prenosi ovaj portal, usvojene su sledeće dve linije kao prvi deo metro mreže u gradu.
Linija 1:
Železnik – Mirijevo (21.3 km / 23 stanice)
Stanice: Železnik, Ranžirna, Makiš, Žarkovo i Bele vode, Trgovačka, Požeška, Pijaca Banovo Brdo, Most na Adi, Sajam, Gazela Bridge, Palata pravde, Savski Trg, Trg Republike, Francuska, Luka Beograd, Dunav Stanica, Pančevački most, Železnička stanica Karaburma, Diljska, Višnjička, Mirijevski bulevar, Gimnazija i Mirijevo.
Linija 2:
Železnička stanica Zemun – Mirijevo (19.2 km / 20 stanica)
Stanice: Mirijevo, Ustanička, Mite Ružića, Cvetkova pijaca, Vojislava Ilića, Šumatovačka, Južni bulevar, Makenzijeva, Manjež, Savski trg, Sava centar, Arena, Merkator, Opština Novi Beograd, Aleksandra Dubčeka, Senjski trg, Stadion Zemun, Filipa Višnjića, Novi novosadski put, Železnička stanica Zemun.
Prema informacijama kompanije, u prvoj fazi radova bi se verovatno gradio deo Linije 1 od Železnika do Karaburme.
Kako navodi sagovornik „Ekapije” iz firme Egis, dve linije bi se ukrštale i imale podzemne stanice na Savskom Trgu, gde bi bio omogućen prelaz putnika sa jedne na drugu. U Mirijevu bi postojale takođe paralelne stanice za obe linije, a predviđen je i tunel ispod Save za Liniju 2.
Povezani članci
- Investicija u nekretninu u Beogradu – gde smo 11 godina posle krize?
- Nekretnine: investiciona mogućnost ili problem „zarobljenog” kapitala?
- Šta su 4 vrste imovine i kojoj teži novac investitora u 2019?
- Milenijalsi siromašniji od svojih roditelja, kako postati bogatiji?
- Doing Business – Srbija 48. na svetu, Makedonija ušla u prvih 10
- Moody’s snizio kreditni rejting Italije na jedan nivo iznad „nezdravog” za investiranje
Kakav bi uticaj početak gradnje i eventualni završetak radova na prvoj trasi metroa mogao da ima na cenu nekretnina? Koji su mogući efekti kada govorimo iz ugla investicija u nepokretnosti?
Možda se najbolji zaključci mogu izvući ako se pogledaju istraživanja koja govore baš o sličnim investicijama u tri veoma različite države: Čileu, Italiji i Finskoj.
Primer Santjaga – najveći porast cena pored stanica
Iako je veoma teško izmeriti direktan uticaj izgradnje metroa na cenu nekretnina u Beogradu i uporediti sa gradovima gde su linije izgrađene znatno ranije u 20. veku i kasnije samo razvijane, određena paralela se može povući među pomenutim mestima.
Kada govorimo o izgradnji nove metro linije 4 u čileanskoj prestonici Santjagu, koja je počela sa radom 2005. godine, možemo slobodno reći da je doprinela promenama na tržištu nekretnina koje su i empirijski potvrđene istraživanjem sa Univerziteta u Čileu.
Podaci kažu da je prosečna cena stanova porasla između 4.1% i 7.9% nakon objavljivanja početka radova na metrou ili između 3.9% i 5.4% posle objavljivanja tačnih lokacija stanica.
Autor istraživanja dodaje važan podatak da porast cena nije raspoređen ravnomerno, već da je najviše zavisio od udaljenosti stanova od najbliže metro stanice.
Analiza je urađena na osnovu ukupnog broja transakcija između prodavaca i kupaca nekretnina u široj oblasti Santjaga između 2000. i 2004. godine (dakle, nekoliko godina pre puštanja nove linije u promet), što bi se moglo samo približno uporediti sa trenutnom fazom izgradnje beogradskog metroa.
Kao što možemo videti iz tabele, najveći rast cene nekretnina u Santjagu bio je u periodu posle objavljivanja početka radova i to na 200 metara od stanica – skok vrednosti nekretnina na tim lokacijama bio je 7.4%.
Trend sporijeg rasta cena primetan je sa približavanjem početka radova na izgradnji i udaljavanjem od stanica više od 800 metara.
Napulj – samo visokofrekventne linije imaju uticaj na cene
Ako pogledamo dodatna istraživanja u Evropi i svetu, geografski (ne istorijski) nešto bliži primer može se naći u južnoj Italiji, tačnije u Napulju. Naime, podaci nešto drugačijeg istraživanja sa Univerziteta u Rimu donose veoma interesantne činjenice.
Rezultati kažu da samo visokofrekventne metro linije imaju značajniji uticaj na cenu nekretnina, dok manje prometne trase metroa i linija autobusa ne doprinose primetnom uticaju na cenu nepokretnosti.
Rezultati u Napulju su pokazali da je uticaj na cenu nekretnina značajan, doprinoseći visokoj korelaciji između vrednosti nekretnine i prometnosti trase metroa.
Tačnije, što je metro linija prometnija i što je nekretnina bliža stanici linije, uticaj na vrednost nekretnine je veći. Napulj je inače najveći grad u južnom delu Italije, sa blizu milion stanovnika i glavni je grad regiona Kampanja.
Helsinki – Potvrda pretpostavke „lokacija, lokacija, lokacija”
Još jedno istraživanje o uticaju metroa na cenu nepokretnosti može se analizirati na Univerzitetu Alto u Finskoj. Studija koja je urađena govori o pripremi tržišta nekretnina (rastom cena) u finskoj prestonici Helsinkiju na početak funkcionisanja zapadne linije metroa.
Preciznije rečeno, stanovi koji su u krugu od 800 metara od novih metro stanica, gde je ujedno i najveći uticaj na pokretnost ljudi, zabeležili su porast cene od 4% čak i pet godina pre početka rada linije koja je puštena u promet krajem 2017. godine.
Dodatni zaključak ovog istraživanja kaže da prilikom razmišljanja o uticaju izgradnje metroa na nepokretnosti treba uzeti u obzir širu perspektivu i indirektne efekte na cene, kao i na stambeno okruženje delova grada kroz koje trasa prolazi.
Neke od pozitivnih indirektnih karakteristika jesu razvoj tih delova grada putem naseljavanja novih stanovnika i dolazak novih uslužnih delatnosti koje dovode do porasta atraktivnosti određene lokacije.
Sa druge strane, na stambeno okruženje može negativno uticati veliki broj novih stanara u određenom kvartu ako to dovodi do većih gužvi ili više stope kriminala oko stanica.
Zbog svih pomenutih značajnih podataka iz istraživanja, najbolji metod prilikom potencijalnog razmišljanja o investicijama u nekretninu u Beogradu bilo bi ukrtšanje dodatnih parametara o kojima smo pisali u jednom od naših tekstova.
Našu analizu o potencijalnom uticaju izgradnje metroa na cenu nekretnina u Beogradu preneo je i portal Bizlife.
_____________________________
Informacije na sajtu FinMedia.rs sadrže podatke koji se odnose na buduća dešavanja na finansijskom i tržištu nekretnina, uključujući rizike i nepredvidivosti koje ih prate. Tržišta i finansijski instrumenti predstavljeni na ovoj stranici služe samo u informativne svrhe i ne treba ih tretirati ni u kom slučaju kao savet ili predlog za prodaju ili kupovinu istih. Trebalo bi da uradite svoje vlastito istraživanje pre razmišljanja o konkretnoj investicionoj odluci. FinMedia.rs ne garantuje da su navedeni podaci predstavljeni bez grešaka ili pogrešnih podataka iz dostupnih izvora i materijala, kao ni to da su predstavljeni podaci preneseni u trenucima kada se promene na tržištu događaju. Investicije na finansijskim tržištima i međunarodnom tržištu valuta (Foreks) podrazumevaju veliki rizik, uključujući mogućnost za gubitak celog ili delimično uloženog kapitala, kao i određenu dozu izlaganja stresu. Svi rizici, gubici i troškovi u vezi sa investicijama, uključujući i i gubitak cele glavnice, u potpunosti su na Vama i Vaša su odgovornost.
1 Comment